De Pizarro’s in de pers

The making of
Hoe krijg je de verhalen van drie generaties van één familie, en een eeuw geschiedenis van een land, op papier? In de rubriek De Schepping van Villamedia leg ik uit waarom mijn eettafel cruciaal was bij de constructie van de lange en korte spanningsbogen die het verhaal van de Pizarro’s voortstuwen.

Miniatuur
In mijn eigen Volkskrant een voorpublicatie die leest als een miniatuur van De Pizarro’s. ‘Als de mannen niet konden praten omdat het toch te pijnlijk was, wendde ik me tot hun vrouwen. En als de Pizarro’s het niet konden navertellen, sprak ik met voormalige guerrillero’s, activisten, intellectuelen, politici. En meer dan eens bedankten ze me na zo’n gesprek. Omdat ik ze mee had teruggenomen naar de tijd waarin alles nog mogelijk leek.’

Recensies

Trouw: ‘Pageturner die leest als een adembenemende roman,’ schrijft Edwin Koopman. En: ‘Friele is erin geslaagd zijn rol te verzilveren van de onbevangen buitenstaander aan wie je iets kan toevertrouwen zonder iemand te brouilleren.’

NRC (4 sterren): ‘Schetst knap de oorspronkelijke idealen en de latere ontluistering, die Friele in de proloog al ultrakort samenvatte: ‘Verandering werd revolutie, revolutie werd oorlog, oorlog werd vuile oorlog.’’

De Morgen (4 sterren): ‘Een boeiend en soms schrikwekkend beeld van een eeuw ­Colombiaanse geschiedenis.’

Humo (3 sterren): ‘Een familiekroniek die de geschiedenis van een heel land omvat, met gezinsleden die je stuk voor stuk even dierbaar worden als Colombia zelf.’

De Reactor, Vlaams-Nederlands platform voor literatuurkritiek: ‘Imposante familiekroniek met schokkende feiten en de allures van een Griekse tragedie.’

Latijns-Amerika-correspondent Wies Ubags: ‘Drie generaties Pizarro laat Robert-Jan Friele op meesterlijke wijze in zijn boek tot leven komen.’

Interviews
Bureau Buitenland (VPRO/Radio 1): ‘Leest als een adembenemende roman, die doet denken aan het werk van Gabriel García Márquez,’ zei presentator Edwin Koopman, ter introductie van ons gesprek van bijna een half uur, waarin ik tot slot ook nog mocht voordragen.

Sinans Atlas (BNN-Vara/Radio 1): Met presentator Sinan Can sprak ik over mijn bijzondere relatie met ‘Locombia’. Over de ongekende omgangsvormen van de Colombianen, de magie van het Colombiaanse platteland, maar ook de kettingzagen waarmee ze daar veedieven te lijf gaan. En natuurlijk kwam De Pizarro’s ter sprake; ‘een heel mooi boek, een aanrader,’ aldus Can.

De Standaard (Be): ‘De kroniek van de Colombiaanse familie Pizarro leest als de kroniek van een land waar niemand aan de greep van de geschiedenis ontsnapt,’ schrijft Lode Delputte in het Magazine van deze Belgische krant.

Dagblad van het Noorden: ‘Meeslepend boek over honderd jaar strijd en ellende in Colombia. (…) Het verhaal van de Pizarro’s leest bij vlagen als een roman van Gabriel García Márquez,’ aldus Job van Schaik.

La Chispa: ‘Hoewel het een non-fictiewerk van ruim 500 pagina’s betreft, leest het boek vlot dankzij Frieles schrijfstijl en de vorm die hij gekozen heeft: een familiegeschiedenis van een eeuw, aan de hand van drie generaties,’ aldus Mark Weenink.

Consentido: ‘Waarom Colombia zo’n unieke geschiedenis heeft, waarom we allemaal de FARC kennen, hoe de guerrilla de opkomst van de internationale cocaïnehandel kruiste en hoe de opstandige jaren zeventig uitliepen in de gewelddadige jaren negentig en nul (…): het komt allemaal aan bod in het indrukwekkende familie-epos,’ constateert Ruby Sanders.

Vroeg! (BNN-Vara/Radio 1): Vanwege het aanstaande aantreden van de eerste linkse president in Colombia sprak ik een uur lang met Stephan Komduur over wat dit voor het land betekent en wat we kunnen verwachten.

Ver van je bed show (Dag en Nacht Media) Een luisteraar van deze podcast wilde graag alles weten over die eerste linkse president in Colombia. Con mucho gusto natuurlijk. Maar met Suzan Yücel en Jos de Groot sprak ik ook over verbaal knuffelen, waarom het Colombiaanse landschap zo emotioneert en hoe het aantreden van die linkse president naadloos aansluit op de familiegeschiedenis van De Pizarro’s.